Страноведение на английском языке. Английский язык



ЕДЕРАЛЬНОЕ АГЕНТСТВО ПО ОБРАЗОВАНИЮ

КЕМЕРОВСКИЙ ТЕХНОЛОГИЧЕСКИЙ ИНСТИТУТ ПИЩЕВОЙ ПРОМЫШЛЕННОСТИ

Т.М. Лазарева, О.В. Митякина, Л.Д. Овчерук, И.В. Шерина

Английский язык. Страноведение.

Учебное пособие

Для студентов вузов

Кемерово 2010


ДК 811.111 (075)

ББК 81.2 Англ.

Рецензенты:

О.В. Ртищева , к.филос.н.,

доц. каф. иностранных языков Кем ГУКИ;

Т.С. Сергейчик , к.п.н., доц.

каф. иностранных языков факультета РГФ КемГУ

Кемеровского технологического института

пищевой промышленности

Настоящее пособие по страноведению дает возможность студентам получить важный и интересный материал по пяти англоговорящим странам: Соединенному Королевству Великобритании и Северной Ирландии, Соединенным Штатам Америки, Канаде, Австралийскому Союзу и Новой Зеландии. В пособие включены сведения по истории, географии, экономике, политическому устройству, системе образования, культуре и искусству каждой страны. После каждого раздела рекомендуется выполнить разнообразные по форме задания.

УДК 811.111 (075)

ББК 81.2 Англ.

© КемТИПП, 2009

ПРЕДИСЛОВИЕ

Пособие для развития навыков устной речи представляет собой одну разговорную тему «Страноведение» («Spotlight on English-Speaking countries») и состоит из пяти разделов: The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, The United States of America, Canada, New Zealand, Australia. Каждый раздел включает в себя активную лексику, фонетические и лексические упражнения, творческие задания, диалоги, базовый текст, а также тексты для дополнительного чтения.

Цель учебных материалов и заданий по данной теме – научить систематизировать знания в области страноведческой тематики, и сформировать у обучаемых уровень коммуникативной компетенции, который позволит им вести беседу, строить монологическое высказывание по теме, а также расширить их кругозор.

Пособие разработано в соответствии с требованиями Государственного образовательного стандарта по дисциплине «Иностранный язык».

При отборе материалов авторы-составители руководствовались дифференциальным подходом, т.е. использовали тексты и упражнения к ним для разных видов речевой деятельности (чтение, аудирование, говор, письмо), всех форм работы (устной и письменной, аудиторной и внеаудиторной, индивидуальной, групповой, самостоятельной, парной).

Обилие представленных материалов и заданий к ним позволяет преподавателю варьировать содержание процесса обучения.

The United Kingdom of Great Britain

and Northern Ireland

Fact File

Official name: The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Total area: 243,610 square km

Population: 61,855,000

Official language: English; both English and Scots Gaelic in Scotland; both English and Welsh in Wales

Ethnic groups: white 92.4% (of which English 81.5%, Scottish 9.6%, Irish 2.4%, Welsh 1.9%, Ulster 1.8%), black 2% (of which West Indian 1%, African 0.8%), Indian 1.8%, Pakistani 1.3%, Bangladeshi 0.5%, Chinese 0.4%, others 1.9%)

National anthem: ‘ God, Save the Queen’

Capital: London

Largest cities: London, Birmingham, Glasgow

Government: Parliamentary system, Constitutional monarchy, Unitary state

Monarch: Queen Elizabeth II

Longest river: The Severn (354km long)

Highest mountain: Ben Nevis (1,344 metres high)

Currency: pound sterling

National holiday: 2 nd Saturday in June (1926) Birthday of Queen Elizabeth II

Ex. 1 . Practise the pronunciation of the following geographical names.

the United Kingdom

Great Britain

Northern Ireland [ / nO:T(ə)n / Qilənd]

Scotland [ / skOtlənd]

The British Isles [ / britiS Qilz]

Edinburgh [ / edinb(ə)rə]

Cardiff [ / kQ:dif]

Belfast [ / belfQ:st]

The English Channel [ / tSxn(ə)l]

Lowland [ / ləulənd]

Highland [ / hQilənd]

The Lake District [ / leik / distrikt]

The Pennines=the Pennine Chain [ / penQinz] = [ / penQin / tSein]

The Cheviot Hills [ / tSeviət / hilz]

The Midlands [ / midləndz]

The Severn [ / sevə(:)n]

The Tweed

Southampton

The Irish Sea [ / Qi(ə)riS si:]

the North Sea [ / nO:Tsi:]

Birmingham [ / bə:miηəm]

Sheffield [ / Sefi:ld]

Bradford [ / brxdfəd]

Fleet Street [ / fli:t / stri:t]

East Anglia

Ex. 2. Read the following international words and guess their meanings. Check the words in bold type in the dictionary:

c oncentration

m achine

t olerance

s eparate

c entral

symbolic

to produce

to debate

to separate

Topical Vocabulary

горная цепь

население

территория, область, край

возвышенность, холм

монархия

поддержка, помощь; поддерживать, обеспечивать

судоходство, навигация

оборудование, оснащение

кораблестроение

железная руда

машина, двигатель

занятие, ремесло, торговля

парламент

the House of Lords

палата лордов

the House of Commons

палата общин

the European Community

Европейское сообщество

Государственный флаг

Соединённого Королевства

булавка, кнопка

пуговица

окраина, пригород

чума, мор, эпидемия

проспект, широкая дорога

богатство, благосостояние

Площадь, территория

фондовая биржа

отгрузка грузов,

транспортировка

местожительство

появление, (внешний) вид

приток реки

законопроект

seat of the government

местонахождение правительства

машиностроение

гонка, стимул, побуждение, тенденция

Verbs and verb combinations

состоять из

занимать (пространство),

захватывать

отделять(ся), разделять(ся)

to be composed of

состоять из

подразделять(ся)

включать

to extend southward

простирать(ся), тянуть(ся) к югу,

нести, выдерживать

возглавлять

оказывать влияние

уничтожить

царить, господствовать

обсуждать, спорить, оспаривать

to belong to smb.

принадлежать кому-либо

отказывать, отвергать

подписывать(ся)

to be responsible for

быть ответственным за что-либо

пережить, выдержать

to be situated upon

быть расположенным

to associate with

соединять, связываться

to be in favour of

стоять за что-либо; быть

сторонником чего-либо

избирать, выбирать

преобладать, господствовать

Adjectives

служебный, официальный

независимый, самостоятельный

отдельный, изолированный

шерстяной

столичный

тёплый, жаркий

главный, основной

общий, обычный, главный

взаимный, обоюдный

торговый

поразительный

тяжёлый, трудный

средневековый

Ex. 3. Read the words and say what part of speech they belong to and what words they are derived from.

Subdivided, united, striking, constitutional, swiftest, exporter, equipment, famous, beautiful, completely, contains, bigger, wooden, brought, different, election.

Ex. 4 . Practise conversion. Form new words according to the model. Fill in blank spaces of the table with correct words. Consult the dictionary if necessary.

Model: Noun → Verb

head → to head

голова, глава → возглавлять

название, имя

гнать, нестись

сесть на корабль

Test in Country Study

Variant 1

1. What"s the population of the UK?

2. Which part of London can be called its centre?

a) the City; b) the West End; c) the East End d) the Westminster

3. What mountains separate England from Scotland?

a) the Cumbrians; b)the Highlands; c)the Cheviot Hills; d) the Alps

4. What"s the capital city of Scotland?

5. Snowdonia, a national park famous for its mountain scenery, is located in

a) England; b)Scotland; c) Wales; d) Northern Ireland

6. The United Kingdom is a

a) constitutional monarchy; b) republic; c) empire d) monarchy

7. The Commonwealth was founded in

8. How many chambers does the British Parliament consist of?

a)one; b)two; c)three; d) four

9. What is the present ruling party in Great Britain ?

10. The oldest royal residence is...

a) Buckingham Palace d) Covent Garden

b) The Tower of London e) The City

c) Westminster Abby

11. What is the White House?

a) University d) The residence of President

b) Monument e) Park

12. The oldest part of London is called...

a) The Thames d) the West End

b) The East End e) the Capital

13. Who discovered America?

a) Christopher Columbus d) Abraham Lincoln

b) George Washington e) Franklin D. Roosevelt

14. Which is the longest river in the USA?

a) Missouri d) Colorado

b) Hudson . e) Columbia

15. When were the Universities of Oxford and Cambridge founded ?

a)in the 13 th cent.; b)15 th cent.; c)12 th cent.; d) 17 th cent.

16. What is the best-known building designed by Christopher Wren?

a) St. Paul"s Cathedral; b) the Tower of London; c) Westminster Abbey

17. Who is Robert Burns?

a) a poet b) a playwright c) a singer d) a musician

18. When does English compulsory school begin?

a) 5 b) 6 c) 7 d) 9

19. What is the Strait of Dover?

20. Americans........ July Fourth as Independence Day

a) write b) celebrate c) get together

21. The Statue of Liberty symbolizes...

a) a woman with a torch b) a land of freedom c) the man"s sculpture

d) the commercial center of New York

22. Who arrived at Plymouth Rock in 1620?

23. Who is officially the head of state in Great Britain?

a) the Parliament d) Conservative Party

b) the Prime Minister e) the King or Queen

24. How many parts does Great Britain include?

a) 2 b) 3 c) 4 d) 1

25. Who is officially the head of the state and the government of the USA?

a) Congress d) President

b) Republican Party e) Communist Party

c) Democratic Party

a) in London d) in Liverpool

b) in Edinburgh e) in Cardiff

c) in Stratford-on-Avon

27. What is the most important festival of the year for the most British?

28. Whitehall is...

29. The flag of the United Kingdom is known as

30. Which is the largest industrial and most densely populated country of the UK?

Test in Country Study

Variant 2

1. The flag of the United Kingdom is known as

a) a Red Rose; b) St. George; c) the Union Jack; d) the Stars and Stripes

2. Which is the largest industrial and most densely populated country of the UK?

a) England; b) Scotland; c) Wales; d) Northern Ireland

3. What is the smallest component of the United Kingdom?

a) England; b) Scotland; c) Wales; d) Northern Ireland

4. What city is associated with the names of G.G. Byron, W. Scott, R. Burns?

a) Edinburgh; b) Stratford-on-Avon; c) Belfast; d) London

5. The Commonwealth was founded in

a) 1950; b) 1949; c) 1945 d) 1961

6. Who chooses the Cabinet of Ministers ?

a) Parliament; b) the Prime Minister; c) the Queen; d) the President

7. What is the present ruling party in Great Britain ?

a)the Labour Party; b)the Conservative Party; c)Liberal Democrats

8. Members of the Parliament gather to make laws in the...

a) Tower of London d) Buckingham Palace

b) British Museum e) Palace of Westminster

c) St. Paul Cathedral

9. The Queen Residence in London is in...

a) Piccadilly Circus d) The White House

b) Buckingham Palace e) Westminster Abbey

c) Tower of London

10. Where is the Statue of Liberty ?

a) New York d) Los Angeles

b) Massachusetts e) Washington D.C.

11. When do Americans celebrate Independence Day?

12. What is the longest river in England?

a) the Tyde; b) the Thames; c) the Spey d) the Mississippi

13. What British newspapers cover home and foreign news?

a)quality newspapers; b)popular newspapers;

14. Who is the Head of the State in the United Kingdom?

a)the Parliament; b)the Prime Minister; c)the Queen; d) the President

15. What schools in Britain are free of charge ?

a) public schools; b) comprehensive schools; c) grammar schools

16. What is the most important festival of the year for the most British?

a) Hallowe"en; b) Christmas; c) New Year"s Day; d) St.Valentine’s Day

17. What is the nickname of New York?

a) "The Big apple" b) "The Red apple c) "The Big town"

18. What is the heart of London?

a) The East End b) The City c) Whitehall d) the Westminster

19. How long can you be president for the USA?

a) you can be president for a term

b) you can be president for twelve years

c) you can be president for two terms of four years

20. The United States has....

a) about 250 million people

b) people from Europe and India only

c) the highest population in the world

21. Which month is Thanksgiving Day celebrated?

a) December b) February c) November d) July

22. America was discovered by Columbus in...

a) 1493 b) 1537 c)1492 d)1538 e)1632

23. The oldest University in Great Britain is...

a) Cambridge b) London c) Oxford d) Edinburgh e) Manchester

24. What"s the population of the UK?

a) 59 mln; b) 48,8 mln; c) 7 mln d) 57 mln

25. Whitehall is...

a) the street in London b) the prison c) the square d) the supermarket e) the museum

26. Who arrived at Plymouth Rock in 1620?

a) the Indians b) the pilgrims c) the French d) the Americans

27. What is the Strait of Dover?

a) The Isle b) The rocky highland c) The English Channel d) the river

28. What"s the capital city of Scotland?

a) London; b) Edinburgh; c) Glasgow; d) Cardiff

29. What are the official languages in Canada?

a) English and Spanish b) German c) English and French d) French and German

30. The traditional clothes for men in Scotland are

a) helmets b) sandals c) dresses d) suits e) kilts

Ключи к тестам

Вар. 1

МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ ФЕДЕРАЛЬНОЕ АГЕНТСТВО ПО ОБРАЗОВАНИЮ Государственное образовательное учреждение высшего профессионального образования

РОССИЙСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ
ТОРГОВО-ЭКОНОМИЧЕСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ

Одобрено учебно-методическим советом

факультета ФМЭиТ

Страноведение на английском языке

Учебно-методический комплекс

Специальности: 080102 Мировая экономика

К. филол. н., доц.,

К. пед. н., доц.

Учебно-методический комплекс «Страноведение на английском языке» составлен в соответствии с требованиями Государственного образовательного стандарта высшего профессионального образования по дисциплине по специальности 080102 Мировая экономика.

Дисциплина входит в цикл общих гуманитарных и социально-экономических дисциплин и является дисциплиной по выбору.

© Российский государственный торгово-экономический университет, 2008

1. Инновационные технологии, используемые в преподавании курса…………..……..……..4

2. Цель, задачи и предмет дисциплины……………………………………................…………5

3. Требования к уровню освоения дисциплины………………………………………………..5

4. Объём дисциплины……………………………………………………………….…………..17

7.Задания для самостоятельной работы студентов……………………………………...….…30

8. Вопросы для подготовки к экзамену…………………………………………..…………….32

Время проведения – 2 часа.

Цели игры:

1) повторение, закрепление и практическое применение ранее изученного лексического и теоретического материала по пройденным темам;

2) формирование навыка ведения дискуссии;

3) развитие навыка принятия решения с учетом пожеланий и интересов всех членов группы.

Сюжет игры: мини-группа студентов собирается поехать в Великобританию. Члены группы имеют разные цели – посмотреть исторические достопримечательности, улучшить свои знания английского языка, провести активный отдых (различные виды спорта) и др. С учетом пожеланий членов группы необходимо принять решение, в какую часть Великобритании направится группа и как там проведет время.

План проведения игры:

Студенты делятся на мини-группы, все члены которой получают карточку с индивидуальным заданием (что конкретно хочет делать в Великобритании данный участник игры). Проведение дискуссии в мини-группе. Вынесение общего решения. Презентация общего решения группы и его аргументация. Обсуждение результатов игры – удалось ли убедить участников других групп, что ваша точка зрения является оптимальной. Подведение итогов преподавателем – насколько группа усвоила пройденный лексический и теоретический материал, обсуждение типичных ошибок.

Раздел 4. Исторический обзор

Тема 1. Краткие исторические сведения о Великобритании.

Цель дискуссии:

Закрепить знания об основных исторических событиях Великобритании.

Задания по теме.

1. Ответьте на вопросы.

What were the former inhabitants of the British Isles? Where did the Celts come from? What did they look like? What functions were performed by the Druids? When did the Romans come to the British Isles for the first time? How did the Romans contribute to the Celtic culture? Why did the Romans leave Britain? What Germanic tribes invaded Britain from the continent? What was the historical role of the Vikings on the British Isles? Which of the Anglo-Saxon kings rightly deserved the title of Great? Why? What is the name of the battle which is a historic turning point for England? Why was the Domesday Book written? What historical meaning does the Domesday Book have? Around the year 1500about 5 million people used the English language. Today, it is estimated that at least 600 million people use English regularly in everyday life. Why has the use of English expanded so much in the last 500 years? Is GB an empire now? What makes an empire? When was the UK the largest country in the world? What territories did it include? What were the reasons for colonizing the territories? What is the difference between a colony and a dominion? How are the former colonies connected nowadays? How useful do you think the monarchy is in Britain today?

2. Найдите соответствия слов и их дефиниций.

Remains ancestor chariot sacrifice to conquer to collapse revolt peasant noble bishop plough

a) a high-ranking priest in charge of all the churches and priests in a large area;

b) a farming tool with a heavy cutting blade for breaking up and turning over the earth in fields, sp. so that seeds can be planted;

c) a person of the highest and most powerful social class outside the royal family;

d) a person who works on the land, esp. one who owns and lives on a small piece of land;

e) a religious offering to God or a god, in the hope of gaining favour or preventing something bad from happening, esp. of an animal by killing it in a ceremony;

f) parts which are left; a dead body;

g) a two-wheeled horse-drawn vehicle with no seats, used in ancient times in battles and races;

h) person from whom one is descended, esp. one who lived a long time ago;

i) to fail suddenly and completely;

k) to take by force; win by war.

l) a strong and violent action against those in power.

3. Какие современные английские слова произошли от следующих латинских:

Какие названия дней недели произошли от имен Англо-саксонских божеств?

4. Среди следующих слов найдите 19 слов германского происхождения, 3 слова латинского происхождения, 14 слов из французского языка .

Clothes, castle, government, legal, judge, house, water, people, love, sleep, friend, child, power, authority, library, say, have, nation, be, country, live, work, aquatic, crown, army, shoe, sun, wife, state, man, day, court, moon, food, military, parliament.

Каковы особенности этих слов?

5. Переведите текст на английский язык, используйте слова, приведенные под текстом.

1. Британские острова со всех сторон окружены водой. Такое положение с одной стороны было очень выгодно, а с другой создавало проблемы. Казалось, островное расположение надёжно защищало страну от завоевателей. Но низменная юго-восточная часть Великобритании не слишком удалена от континента, и воинственным племенам не составляло большого труда пересечь пролив и достичь берегов новой для них земли.

2. К концу восьмого века Британские острова были захвачены людьми из Скандинавии. Их называли «людьми с севера», или датчанами, или викингами . Викинги были первоклассными моряками. У них были самые быстрые лодки в Европе, которые передвигались с помощью паруса. Они пересекли Атлантический океан и основали колонию в Северной Америке за 500 лет до Колумба. Они постоянно осаждали восточное побережье Англии, а к середине девятого века почти все английские королевства были захвачены датчанами. В 870 г. только Уессекс всё ещё сражался против варваров датчан. В то время у саксонцев на западе был молодой король, которого звали Альфред, а позднее Альфред Великий. Ни один другой король не заслужил такого имени. Альфред заставил датчан принять христианство и жить в пределах восточной части Англии, в то время как Альфред властвовал в южной и западной Англии.

Король Альфред быстро учился у своих врагов: он создал умелую армию и построил флот кораблей по датскому образцу, который не раз побеждал викингов в сражениях. В результате датчане были вынуждены переселиться на север Франции, где они создали провинцию под названием Нормандия.

В Англии были установлены новые законы. Были построены новые церкви, приглашены иностранные учёные, построены школы. Король Альфред сам переводил книги с латинского языка, включая «Церковную историю народа англов» монаха Беды.

Insular, to protect, invaders, warlike, to cross, channel; to move powered by sail, to raid repeatedly, to resist the barbaric Danes, to earn the title, to accept Christianity, to live with the frontiers of, to learn from somebody, an efficient army, a fleet of warships, on a Danish pattern, Bede’Historia Ecclesiastica

6. Выполните тест.

1. The first people of the British Isles were

a) Picts, Scots, Iberians

2. The Celts were;

a) short, with dark hair and brown eyes

b) tall, with fair hair (or red) and blue eyes

c) tall, with dark hair and blue eyes.

3. For the first time Julius Caesar came to Britain in

4. For the Romans "Caledonia" meant

5. The battle between the English and William of Normandy took place at

6. "The Domesday Book" was

b) a book of laws

c) a complete economic survey.

Тема 2. Королевские династии Великобритании.

Цели дискуссии:

Сделать обзор исторического развития Великобритании, проследить закономерности и выявить связь исторического развития с современной экономикой страны.

Задания по теме.

1. Ответьте на вопросы.

1. Who was the beginner of the Tudor dynasty?

2. What reform did Henry VIII carry out?

3. What do you know about Henry VIII’s private life?

4. Whose son was Edward VI?

5. Whose daughter was Mary I?

6. Why did Elizabeth avoid getting married?

7. Why were the Stuarts inheritors of the English crown?

8. What was James I like?

9. Why did James I quarrel with his Parliament?

10. What were the Puritans" ideas?

11. Why did the Civil War begin?

12. What kind of monarch was Charles I?

13. What do you know about Oliver Cromwell?

14. Was Cromwell"s republic a success?

15. Was Cromwell right in his decision to execute Charles I?

16. What made Charles II return from the exile?

17. Why was James II removed from the throne by William and Mary of Orange?

18. How did the monarchy change to the end of the 17th century?

19. What do you know about the British holiday which is celebrated on the 5th of November? Tell the class about it.

2. Обсудите следующее.

2.1. How can the private life of a monarch/president/ … influence his/her political decisions? Recall such cases in the history of your country. Tell about them in class.

2.2. Do you support the idea of absolute or constitutional monarchy? Why?

Can you differentiate between these two notions?

2.3. Where is the borderline between monarch"s cruelty and the wish to maintain order in the country? What do you think about Mary"s methods of ruling over her subjects?

3. Найдите соответствия слов и их дефиниций.

3. lady-in-waiting

a) having a sexual experience or relationship with someone other than one’s husband or wife;

b) the place where the money of a government is kept;

c) a person who buys and sells goods, esp. of a particular sort, in large amounts;

d) a lady who looks after and serves a queen or a princess;

e) not good or less good in quality or value;

f) a person who held a position before someone else;

g) to admit defeat; to agree to obey;

h) to give up officially (an official position, esp. that of king or queen);

i) a person who makes a claim (which is doubtful or not proved) to some high position, such as to be the rightful king;

j) a person who enjoys journeys, new experiences, often dangerous;

k) (of a group of people) to make a secret plan for something harmful;

l) removal from power

m) (the crime of) great disloyalty to one"s country, helping its enemies or by violent opposition to those in power;

n) a person who lives in the land of, is protected by, and owes loyalty to a certain state or esp. royal ruler;

o) the wooden frame on which criminals used to be killed by hanging from a rope;

p) someone who is disloyal, esp. to their country;

q) to speak or say (a religious speech) in public;

r) to cause (an association, group, etc.) to end or break up;

s) violent and disorderly; having a restless or uncontrolled quality;

t) a person who is under an agreement to work, for a number of years and usu. for low wages, for a person who is skilled in a trade, in order to learn that person"s skill;

u) connected with or being God or a god;

v) a large military group, commanded by a colonel.

4. Переведите текст на английский язык. Подберите подходящий заголовок. Ответьте на вопрос: "Why was the reign of Elizabeth I called the Golden Age?"

Шестнадцатый век – это век Возрождения. Англия выходит из средневековых сумерек и вступает в век прогресса. Этот процесса касается всех сфер жизни англичан. Экономический рост обуславливается развитием торговли и промышленности. Однако этот же период стал началом позорной, но прибыльной торговли рабами, привозимыми из Африки в Америку. Только к концу XVIII века удалось прекратить эту деятельность.

Во время правления Елизаветы I, получила развитие образовательная сфера. Было создано много грамматических школ, которые принимали не только богатых, но и способных учеников с меньшим достатком.

Елизавета была свидетельницей создания великой Британской Империи.

В этот период творили Кристофер Марлоу, Эдмунд Спенсер и Уильям Шекспир. В последнюю декаду правления Елизаветы Шекспир написал 10 пьес, от «Генриха VI» до «Гамлета». Его пьесы ставились в театрах, которые становились всё более популярным местом для развлечения.

Наряду с литературой, драмой и живописью, развивалась философия. Фрэнсис Бэкон стал основоположником английского материализма.

В честь Елизаветы I был назван исторический период в Англии XVI века - «золотой век Елизаветы», период, когда англичане почувствовали себя настоящей единой нацией.

5. Заполните пропуски подходящими словами из списка после текста.

It was no accident that the greatest British architect of the time, Christopher wren, was also Professor of (1)... at Oxford. In 1666, follow­ing a year of (2)... plague, a fire (3)... most of the city of (4).... Eighty-seven churches, including the great medieval (5)... of St Paul, were de­stroyed. Wren was ordered to (6)... them in the modern (7)..., which he did with (8)....

When London was rebuilt, a new law made sure that all buildings were made of (9)... or stone. The jewel of the new city was the new cathedral, (10) Sir Christopher Wren. Almost every (11)... in the new city was also designed by Wren, or by his able (12)..., Nicholas Hawks moor. Although some buildings were pulled down and others built dur­ing the next 250 years, the city only changed (13)... in the rebuilding that followed the (14).......... After the (15)... of 1666, the richer citizens for the first time had (16)... supplied to their houses, through specially made wooden (17)....

Skill; cathedral; style; Astronomy; terrible; church; London; Second World War; assistant; brick; fire; water; pipes; rebuild; destroy; de­signed; significantly.

6. Исправьте неверные утверждения.

1. James I was the first Stuart King of England.

2. James I was handsome.

3. Guy Fawkes was the person who invented gunpowder.

4. James I hated his parliament because it did not supply him wit$
enough money.

5. The Civil War was the war between Parliament and King.

6. Charles I fled to France where he was living peacefully till the: end of his life.

7. Oliver Cromwell was a former farmer.

8. Oliver Cromwell obtained the title of King.

9. Oliver Cromwell was executed by Charles II.

10. Parliament invited Charles II to rule over Britain.

11. The Great Fire of London followed the Great Plague in 1666.

12. James II was a convinced Protestant.

13. The Act of Settlement says that a king or a queen of Britain should be born only in Britain.

14. Sir Christopher Wren was a Professor of Astronomy at Oxford.

15. The last Stuart monarchs were William III and Mary II of Orange

7. Переведите на английский язык.

Карл II был королем Англии и Ирландии, но у всех этих стран был свой парламент. Новый Амстердам, принадлежавший голландцам, был захвачен британцами и переименован в Нью-Йорк, в честь брата короля Джеймса, герцога Йоркского. Вспышка чумы 1665 г. и Великий Лондонский Пожар 1666 г. стали теми бедствиями, которые принесли много страданий англичанам. В 1666 г. кембриджский профессор математики Исаак Ньютон начал изучать гравитацию. Открытие движения звёзд и планет по геометрическим законам разрушило старую веру в астрономию . Как результат быстрого распространения грамотности и усовершенствования техники печатания, первые газеты появившись в XVII в. Это был новый способ распространения любых идей - научных, религиозных и литературных. Многие из газет содержали объявления. В 1660 г. Карл II давал объявление о своей пропавшей собаке. Положение бедных изменилось к лучшему во второй половине XVII в. До XVII в. во многих городах не было магазинов. Там были базарные дни, когда фермеры и производители продавали свои продукты на площадях и рынках. Жена и дети принадлежали главе семьи умом, телом и душой. Неподчинение считалось преступлением против Бога и против главы семьи. Женщина в Англии XVII в. теряла законное право на какую-либо собственность после замужества.

Раздел 5. Политическая система Великобритании.

Тема 1. Парламент Великобритании.

Цель дискуссии: обсудить историю образования и структуру Парламента Великобритании.

Тема 2. Основные политические партии Великобритании.

Цели дискуссии:

Обсудить историю образования и главные политические принципы и электорат действующих основных политических партий Великобритании;

Дать сравнительную характеристику трех основных политических партий Великобритании.

Класс: 5

Презентация к уроку





























Назад Вперёд

Внимание! Предварительный просмотр слайдов используется исключительно в ознакомительных целях и может не давать представления о всех возможностях презентации. Если вас заинтересовала данная работа, пожалуйста, загрузите полную версию.

Урок-обобщение изученного материала с использованием виртуальной интерактивной карты.

Цели урока:

  • обобщить лингвострановедческий материал по указанной теме;
  • углубить и расширить знания по теме.

Задачи.

Обучающая - обучение навыкам говорения по теме “Великобритания”, формирование лексических навыков (достопримечательности), обучение аудированию (понимание слышанного).

Практическая - формирование речевой компетенции-совершенствование коммуникативных умений в четырех основных видах речевой деятельности (говорении, аудировании, чтении и письме).

Воспитательная - воспитывать уважение к культуре, истории, традициям страны, изучаемого языка.

Развивающая - развитие социокультурной компетенции - увеличение объема знаний о специфике страны изучаемого языка, а именно истории и достопримечательностях столицы Великобритании - Лондона, развитие памяти и речевых навыков по теме, развитие речемыслительной деятельности, расширение кругозора обучающихся.

Оснащение урока: компьютерный класс с выходом в Интернет на приложение Google Earth, проектный экран, презентация к уроку, карта Великобритании, раздаточный материал.

Ход урока

1. Организационный момент. Вступительное слово учителя.

Т: Good morning, boys and girls. I am glad to see you. Let"s start our English lesson. So, the task is to brush up our knowledge about English and Great Britain, about London. I know that many of you have never been to London but today I want you to feel as if you are there. We are going on a virtual trip to London. Look at the black board and read the title of our lesson. So it is “Great Britain. Culture and customs”. Yes, today we`ll speak about Great Britain (Презентация 1, слайд 1 ), but do you know another countries on our planet? What are they?

P: the USA, Canada…

2. Основная часть.

T: Let`s listen to Kate about continents and countries. (Презентация 1, слайд 2 )

Kate: The planet we live on is the Earth. The Earth is round. If you look at the Earth from the space you will be able to see land, seas, oceans, continents and even countries. Sometimes you can see them through clouds. They look very beautiful when the sun rises or sets.

There are four oceans and six continents. The continents are: Europe and Asia, Africa, America, Australia, Antarctic. America consists of North America and South America. The continents are very large. Oceans and seas wash them and separate them from each other. There are usually many countries on the continents. For example, there are more than 40 countries in Africa, but there is only one country in Australia. It has got the same name as the continent. Australia is a very big country, but some countries are small. Iceland is a very small country. It is situated on the island in the north of Europe. Let’s name some countries from each continent: Russia, Great Britain, France, Germany, Spain, Italy are in Europe. China, India, Vietnam are in Asia. Canada and the United States are in America. Egypt is an African country.

The largest country in the world is Russia. The smallest country is the Vatican. All the countries have interesting people, places, animals and plants.

People of different nationalities live in these countries. They speak different languages. Each country has its national flag, anthem and its own traditions and customs.

T: Thank you Kate. - But what English speaking countries do you know?

P: Canada, the USA, Australia.

T: Yes, you are right. Let`s listen a dialog between Diana and Helen. (Презентация 1, слайд 3 )

Diana: Hi, Helen! Haven’t seen you for ages! How’ve you been?

Helen: Just fine, thanks, and you? It’s been a long time since you.

Diana: Right, it has. I saw you last in the library. You preparing for the talk on your favourite subject - English, of course.

Helen: True. But why are you laughing?

I think English is the most popular language nowadays. People speak English all over the world. In Russia and France, in Germany and Italy, in Spain and Egypt people learn English as a foreign language.

Diana: I know they do. By the way, they say, that English has become an international language in the 20th century.

Helen: Oh, yes, it certainly has. People will understand you practically everywhere if you speak English. In most of the countries people speak English and their native language of course.

Diana: And in what countries do people use English as their native language?

Helen: In Great Britain, the USA, Canada, Australia and New Zealand. These are English-speaking countries.

Diana: So in all these countries people speak the same language, don’t they?

Helen: My answer is “yes” and “no”. Though they all speak English, yet it is a little different in each of these countries.

Diana: You don’t say so!" I never knew that Americans and the English speak different languages.

Helen: Oh, no! They don’t. They speak English in both countries, but people speak American English in the USA and British English in Great Britain. Different words often name the same things.

Diana: What do you mean?

Helen: I mean that people live in flats in England but they live in apartments in America. They eat cookies and candies in the USA, but biscuits and sweets in Great Britain. Children go to school in the fall in America but in autumn in England.

Diana: That’s very interesting indeed.

T: Well done, girls, thanks a lot. I see you know lots about countries, but let`s start to speak about Great Britain. Maxim, tell us about the Land and the People of Great Britain. (Презентация 1, слайд 4)

Maxim: The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland (the UK) is the official name of the state which is situated in the British Isles? Thus, “Great Britain” is often the same as “Britain”, or “the United Kingdom”, or just “UK. It consists of four countries which are England, Scotland, Wales and Northern Ireland. You can see them on the map. Their capitals are London, Edinburgh, Cardiff and Belfast. The UK is an island state. The two main islands are Great Britain (where England, Scotland and Wales are situated) and Ireland. Northern Ireland and the independent Irish Republic are there. The two islands are separated by the Irish Sea.

The UK is separated from the continent by the English Channel and the Strait of Dover. Once the British Isles used to be a part of the continent. The nearest point to Europe is the Strait of Dover. The UK is also washed by the Atlantic Ocean in the north and the North Sea in the east.

Everyone who was born in Britain is British. People from England are English. People from Scotland, Wales or Northern Ireland are not English. They are Scottish or the Scotts; Welsh and Irish. People from Scotland and Wales don’t like it when they are called English.

More than 56 million people live in Britain. Many of them live in big industrial cities like London. (Презентация 1, слайд 5 ) Manchester and Liverpool, for example, are big industrial cities in the centre of England. But foreigners are often surprised by the fact that much of land in Britain is open country. There are many lonely hills, quiet rivers, deep lakes and just farmlands especially in the south of the country.

Everyone in Britain speaks English. But in some parts of Scotland and Wales people speak different languages as well. The Welsh are especially proud of their language. They like to speak Welsh, to sing songs in Welsh and when you travel you can see road signs in Welsh all over Wales.

Everyone in the UK speaks English but they all speak it differently. A Scottish person has to listen carefully if he wants to understand a Londoner or a Welsh person.

As you know, the flag of the United Kingdom is known as the Union Jack (Презентация 1, слайд 6 ) is made up of three crosses: the cross of St. George (the patron saint of England), the cross of St. Andrew (the patron saint of Scotland) and the cross of St. Patrick (the patron saint of Ireland).

T: Thank you very much. - Who is the head of Great Britain?

T: What`s her name?

P: Elizabeth the second.

T: Kate will tell us about the Queen and the parliament. (Презентация 1, слайд 7 )

Kate: It is rather difficult to understand the British way of ruling the country. In Britain the Queen is the Head of State, but in fact she doesn’t rule the country as she has no power. The Queen is a symbol of the country history and its traditions. She is very rich. She travels about the United Kingdom, meets different people and visits schools, hospitals and other special places. So do all the members of the Royal family (Презентация 1, слайд 8) : the Queen’s husband, her son Prince Charles the Queen’s daughter Princess Anna, and Princess Margaret. At the beginning of the century many countries all over the world were ruled by Britain. All of them were included into the British Empire and were its colonies. India, Pakistan, Ceylon, for example, were among them. Now these countries are independent states. But in 1949 Britain and the former colonies founded the Commonwealth. (Презентация 1, слайд 9 ) The Commonwealth includes many countries such as Ireland, Canada, Australia, New Zealand and others. The Queen of Great Britain is also the Head of Commonwealth and the queen of Canada, Australia, New Zealand.

(Презентация 1, слайд 10 ) The real power in the country belongs to the British Parliament and to the British Government. The British Parliament has two ‘houses’: the House of Lords and the House of Commons. The House of Lords doesn’t have much power but it is very important as it can offer and change laws, it can delay laws too. The House of Commons makes laws about the policy of the country, taxes and many other things.

(Презентация 1, слайд 11 ) The members of the House of Lords are not elected. These members are permanent. The members of the House of Commons are elected. The British people elect 650 members of the House of Commons every five years.

T: Are you tired?

T: Let`s have a break.

Pretend that you are in English Theater. (Инсценировка стихотворения “The King’s Bread And Butter” (by A. A. Milne) (Презентация 1, слайд 12 )

The King asked
The Queen, and
The Queen asked
The Dairymaid:"
“Could we have some butter for
The Royal slice of bread?”
The Queen asked
The Dairymaid,
The Dairymaid
Said: “Certainly,
I’ll go and tell
The Cow
Now
Before she goes to bed.”
The Dairymaid
She curtsied"
And went and told
The Alderney:2
“Don’t forget the butter for
The Royal slice of bread.”
The Alderney
Said sleepily:
“You’d better tell His Majesty3
That many people nowadays
Like marmalade Instead.

T: Thank you very much, you are great actors. Britain is a special country. And what do you know about British way of life? Niyaz, come here and speak about it. (Презентация 1, слайд 13 )

Niyaz: In England many things are the other way round. On the continent people seldom speak about weather. If they do, it usually means they have no other topics to discuss. In England, if you don’t repeat the phrase “It’s a nice day today, isn’t it?” two hundred times a day people are surprised and think that you are very dull. On the continent Sunday papers appear on Monday; in England (the country is really hard to understand) they appear on Sunday. (Презентация 1, слайд14 ) On the continent some people like cats, others don’t, but in England cats are very special animals. Everyone loves them and takes care of them. On the continent people are proud of the things they know. They try to show off their knowledge and often quote Greek and Latin writers. In England only those who don’t know them or who haven’t read them do it. You can offend people on the continent in many ways, for example, if you laugh at them or make jokes about their life and jobs.

But the English take everything with a sense of humour. You can easily offend them only if you tell them they have no sense of humour. People on the continent either tell you the truth or lie, in England they hardly ever lie, but they don’t tell you the truth either. On Sundays on the continent even the poorest person puts on his best suit and tries to look nice and respectable. In England even the richest man dresses in some old clothes and doesn’t shave. (Презентация 1, слайд 15 ) Many continentals think life is a game; the English think cricket is a game. (Презентация 1, слайд 16 ) On the continent people have good food. In England people have good table manners.

T: Another famous English writer, detective writer is a woman. Agatha Cristie. Arthur tells us about her. (Презентация 1, слайд 18 )

Arthur: Agatha Christie (1890-1976) didn’t go to school and got education at home. She took part in the war of 1914 and got married in 1914. Agatha Christie began to write detective stories in 1920. She became famous in 1926 and wrote 68 novels, 17 plays, more than a hundred stories.

T: Thank you. Great Britain is proud of its explorers. And the most famous explorer is James Cook. Niyaz tells us about him. (Презентация 1, слайд 18 )

Niyaz: James Cook (1728-1779) was born in an English village. His father was a poor farmer. He became a seaman, traveller and discoverer. James Cook made three voyages around the world and discovered a lot of islands in the Pacific Ocean eastern coast of Australia.

3. Работа с компьютером.

T: What is the capital of Great Britain?

Have you ever been to London?

T: Do you want to visit London now, at this lesson?

T: The Internet will help us. You have computers on you tables. For this group and for that. Open them. Find Google Earth and open it. See on my screen and do it with me. If you can`t, up your hand and I`ll help you. (Приложение 2 )

Magic! We are in London! It`s very easy!

Учащиеся выходят в Интернет, заходят в интерактивную карту Google Earth, набирают в поисковике Лондон и попадают на улицы Лондона.

T: Take you tasks. Read them, find some places in London, complete the dialogues, then act it out. I`ll give you 10 minutes to do this task.

Предлагаемые диалоги:

Find the Trafalgar Square and complete the dialog, than act it out.

Excuse me, ______________. Can you help me?

Yes. How may I help you?

Can you tell me the way to _________________?

Of course. Go down this ________ and turn to the ____________. In less than _________ minutes you’ll see _______________.

Find the Tower Bridge and complete the dialog, than act it out.

Excuse me, ______________. I think I’m lost. How can I get to _____________?

Walk straight along the bank of the Thames and on the ___________ you’ll see a beautiful bridge with two towers. That’s it.

How long does it ________?

Only _____ minutes.

Thank you very_____.

You’re_______.

T:. Let`s check up. Lida come here and show us the first place.

Act out your dialog.

Amanta come here show us your first place. Act out your dialog.

Thank you very much. Close your computers. And now, at the end of our lessons let`s have a quiez about Great Britain. If you know the answer up your hand. (Презентация 1, слайды 20-28 )

4. Подведение итогов урока.

(Презентация 1, слайд 29 ) T: Now, at the end let`s talk about our lesson. What was interesting for you? What interesting facts have you known? It was interesting lesson for me too. Thank you very much.

5. Домашнее задание.

Your hometask is to find the information about London Eye in the Internet and sent it on my e-mail.

Здесь размещены материалы страноведческого характера, которые я использую в работе. Надеюсь, они будут полезны и интересны многим. Для начальной школы

1) Материалы по страноведению для начальной школы. Блоки информации для знакомства детей со странами изучаемого языка. Каждый блок содержит пояснительную записку, "рабочие листы" и презентацию.

Великобритания

После проработки всех блоков, предложите ученикам завершающий тест по всем 4 странам

2) Подборка тематических раскрасок: гербы англоязычных стран (Великобритания, Канада, Австралия)

3) Мини-курс по страноведению Австралии. Ориентирован на учащихся начальной школы с углубленным изучением английского или на учеников 6-7 класса обычной школы

4) Презентация о достопримечательностях Лондона. Подходит для уроков страноведческой направленности

5) Набор открыток - раскрасок к различным праздникам (очень хорошо использовать на уроках, маленькие дети в восторге)

6) Разработка урока о достопримечательностях Лондона, изначально сделана для начальной школы с углубленным изучением языка, успешно использовалась в обычной школе

7) Забавное упражнение - игра, с помощью которой ученики знакомятся с национальными символами англоязычных стран

8) Упражнение для знакомства детей с гербами Британии и США

9) Подборка материалов о английской Королеве

10) Мини - курс по страноведению Великобритании для учащихся 4 или 5 класса. Можно использовать как дополнительный материал для чтения

11) Страноведческий урок для 4 класса к учебнику Spotlight (используются рабочие листы вместо презентации)

12) Материалы для знакомства детей с Ирландией (базовая информация, раскраски по теме)

13) Материал для знакомства с 50 штатами США (можно использовать в углубленной начальной школе или в 5 - 6 классе при условии изучения языка со 2 класса)

14) Мы не только знакомимся с другими странами, но иногда надо научить учеников рассказывать о своей собственной стране. Можно провести интегрированный урок "Ин.яз плюс география". Вот материал, который будет полезен

15) Материалы, которые могут пригодиться при подготовке урока по теме "День Святого Валентина"

16) Упражнение по теме Degrees of comparison со страноведческим содержанием

еще одно задание по этой теме

17) Материалы для знакомства учеников с героями английского фольклора: королем Артуром и Беовульфом

18) Текст о памятниках литературным персонажам из детских книг, на основе которого можно повторить систему времен глагола (3 времени: два настоящих и прошедшее)

19) Постеры с британским гербом и флагами Соединенного Королевства

20) И еще одна разработка о Лондоне (использовал в 3 - 4 классах). Тема "Лондон для детей"

21) Материал о великих изобретениях англичан (для 4 класса, повторение прошедшего времени)

2) Блок материалов по теме: особенности американского национального характера и американская массовая культура

3) Американская массовая культура подарила миру целую армию колоритных и харизматичных персонажей. С некоторыми из них, оказывающими огромное влияние на детей и подростков, стоит познакомиться поближе

А это пример популярной литературы. Идеально подходит для "домашнего чтения" в старших классах

4) Курс страноведческого характера "Достопримечательности Лондона". Ориентирован на учащихся 8 - 9 классов

К этому курсу предлагается презентация

и презентация

5) Курс по страноведению "Достопримечательности Великобритании". Предназначен для учащихся 8 - 9 классов

7) Курс по страноведению Канады. Может быть использован на уроках в 8 классе и старше

8) Оттава - столица Канады. Подробная информация о городе

9) Материалы о интересных праздниках и городах Канады

10) Комплекты базовой статистической информации о англоязычных странах (Великобритания, США, Канада, Австралия, Новая Зеландия). Можно использовать как тексты для чтения в старших классах

11) Подборка текстов страноведческого содержания по Австралии

12) Мини - курс по страноведению Австралии (для 8 - 9 классов)

13) Презентация о Канберре - столице Австралии

14) Материал о Сиднее - самом крупном городе Австралии (текст и упражнения)

15) Страноведческий курс "Кения"

16) Подборка материалов о английском языке, которые можно использовать, к примеру, для оформления кабинета

17) Подборка карикатур на актуальные темы из английских и американских изданий. Можно использовать в старших классах как иллюстративный материал при подготовке уроков - дискуссий. Плюс разработка урока "С юмором о грустных исторических событиях".

18) Разработка урока по теме "Сравним российскую и американскую школу". Можно использовать практически в любом классе от 7 и старше

19) "Эдинбургский замок". Проект, подготовленный моими учениками из 8 класса

20) Подборка очень интересных статей на актуальную для России и всего остального мира тему "Дисциплина на уроке". Как увидите, проблемы есть у всех...

21) Материалы о жизни британцев (в школе и дома). Очень удобно пользоваться на уроках. С успехом использую во всех классах с 6 и выше

22) Два самых знаменитых персонажа из британских легенд: Король Артур и Робин Гуд. Подборка текстов с комплексом упражнений для старшеклассников с хорошим знанием языка

23) Презентация о Ноттингеме - "малой родине" Робин Гуда

24) Статья о некоторых подходах к преподаванию страноведения, которая была опубликована в газете "Английский язык в школе"

25) Небольшая статья о том, как можно организовать проектную деятельность страноведческой направленности

26) Проектная деятельность по теме "Страноведение США" в старших классах (как работали и что получилось, примеры проектов)

27) Небольшой материал, который знакомит с самыми известными президентами США

28) Подборка текстов о британских писателях - лауреатах Нобелевской Премии

29) Статья о выдающемся британском писателе Роалде Дале плюс три его знаменитые "хулиганские" сказки - очень популярные в Британии, но почти неизвестные в России. Когда мы их читали в старших классах, то народ от смеха лежал под партами

30) Легендарное стихотворение Киплинга "Если" (оригинальный текст, аудиозапись, варианты переводов на русский)

31) "Артур Конан Дойл и Шерлок Холмс": большой текст, упражнения. Плюс информация о популярных детективных сериалах в Британии и США

32) Просто подборка сообщений из британских СМИ, увлекательно и полезно

33) Презентация о столице США

34) Презентация о Горе Рашмор - одной из самых известных и посещаемых достопримечательностей США

35) Подборка текстов о крупнейших американских городах, национальных парках и прочих достопримечательностях

36) Совершите путешествие в Новый Орлеан - самый удивительный город в США

37) Презентация о Мальте, подготовленная моими учениками. Взгляните на этот пример того, как мы делаем страноведческие проекты

38) Краткий экскурс в историю Британии и знакомство с самыми интересными правителями страны

39) Текст о Лохнесском монстре (или мифе) с большим комплектом упражнений

40) Бермудский Треугольник - таинственное и очень интересное место (большой текст и много упражнений)

41) Уже несколько столетий люди упорно ищут снежного человека. Американцы, не без оснований, полагают, что он может обитать где - то в их стране. Очень хорошая подборка материалов, много упражнений

42) Курс по страноведению Ирландии (Republic of Ireland): много интересной информации, презентация, интересные задания